دانش اموز نمونه

مناجات یک دانش آموز تنبل

 

الهی سوگند به بلندی درخت چنار و به ترشی رب انار ترحمی بنما بر این بنده بی بخار بی کارو بی عار که دمارش را بر آورده روزگار.  ای خالق مدرسه وای به وجود آورنده فرمول های حساب و هندسه ای خدای عزیزم بیزارم از این نیمکت و میزم دانش آموزی سحر خیزم که هر روز صبح زود ساعت 10 از خواب برمیخیزم وروز های شنبه تا پنجشنبه اغلب از مدرسه می گریزم که من انسانی نحیفم و در کلاس درس بسیار ضعیفم اگر چه نزد معلم و دانش آموزان خیلی خوار و خفیفم ولی خارج از مدرسه به هرکاری حریفم ای خالق شهرستان های کرمان ویزد ورشت نمره انضباط مرا داده اند هشت دیگر به چه امیدی می توان سر کلاس درس نشست؟ آن جا که معلم هم نمیکند گذشت چه کنم اگر سر نگذارم به کوه و به دشت؟ الهی می دانی که من کیستم هر چند که دانش آموزی فعال ودرس خوان نیستم ولی چه قدر عاشق نمره بیستم. پروردگارا سال گذشته هنگام امتحان خواستم تقلب کنم معلم از راه رسید رنگ از رخسارم پرید برگه امتحانی ام را گرفت وکشید وآن را از هم درید وچنان کشیده ای به صورتم کشید که برق سه فاز از چشمم پرید وصدایش را مادرم در خانه شنید. ای خالق آموزگار و ای سازنده مداد و خط کش و پرگار آن چنان هدایتم کن تا این معنی را بدانم که اگر معلم خودش درس را میداند پس چرا از من میپرسد و اگر نمیداند چرا از دیگران و آن ها میدانند نمیپرسد؟ ای آفریدگار خودکار بیک سوگند به کتاب های شیمی و فیزیک و فرمول اسید اتانوئیک که مشتاقم به یک دست لباس شیک و از خوراکی ها آرزومندم به خوردن قیمه با ته دیگ ولی اگر نبود راضی ام به یکی دو سیخ شیشلیک. الهی از مدرسه بسیار دلتنگ ام و در کلاس درس همیشه منگم و با دو ابر قدرت شرق و غرب یعنی بابا و معلم همیشه در جنگ ام ولی در ساعت تفریح بسیار زرنگ ام دروغ چرا؟ حقیقت آن است که در یک کلام برای خانه و مدرسه بسیار مایه ننگم.

نویسنده: نیما ׀ تاریخ: دو شنبه 18 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شش روش مطالعه

شش روش مطالعه

1. خواندن بدون نوشتن خط كشیدن زیرنكات مهم حاشیه نویسی خلاصه نویسی كلید برداری خلاقیت و طرح شبكه ای مغز خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درك صحیح مطالب استفاده كرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا كرد و نكات مهم را یادداشت كرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا" قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور كرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا" به خاطر سپرد .

2. خط كشیدن زیر نكات مهم :این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش كاملی برای مطالعه نیست چرا كه در این روش بعضی از افراد بجای آنكه تمركز و توجه بروی یادگیری و درك مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط كشیدن زیر نكات مهم می گردد .حداقل روش صحیح خط كشیدن زیر نكات مهم به این صورت است كه ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را كاملا" درك كنند و سپس زیر نكات مهم خط بكشند نه آنكه در كتاب بدنبال نكات مهم بگردند تا زیر آن را خط بكشند.

3. حاشیه نویسی: این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است ولی باز هم روشی كامل برای درك عمیق مطالب و خواندن كتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی كه از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

4. خلاصه نویسی: در این روش شما مطالب را می خوانید و آنچه را كه درك كرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می كنید كه این روش برای مطالعه مناسب است و از روش های قبلی بهتر می باشد چرا كه در این روش ابتدا مطالب را درك كرده سپس آنها را یادداشت می كنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست .

5. كلید برداری: كلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نكات مهم است . در این روش شما بعد از درك مطالب، بصورت كلیدی نكات مهم را یادداشت می كنید و در واقع كلمه كلیدی كوتاه ترین، راحت ترین، بهترین و پر معنی ترین كلمه ای است كه با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود .

6. خلاقیت و طرح شبكه ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصاً فراگیری مطالب درسی است. در این روش شما مطالب را می خوانید بعد از درك حقیقی آنها نكات مهم را به زبان خودتان و بصورت كلیدی یادداشت می كنید و سپس كلمات، كلیدی را بر روی طرح شبكه ای مغز می نویسد ( در واقع نوشته های خود را به بهترین شكل ممكن سازماندهی می كنید و نكات اصلی و فرعی را مشخص می كنید) تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی كتاب، فقط به طرح شبكه ای مراجعه كرده و با دیدن كلمات كلیدی نوشته شده بروی طرح شبكه ای مغز، آنها را خیلی سریع مرور كنید. این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش می دهد و درس خواندن را بسیار آسان می كند و بازده مطالعه را افزایش می دهد.

نویسنده: نیما ׀ تاریخ: دو شنبه 18 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 


ادامه مطلب
نویسنده: نیما ׀ تاریخ: جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اینجارو
نویسنده: نیما ׀ تاریخ: جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درس بخونید انجوری جایزه بگیرید
نویسنده: نیما ׀ تاریخ: جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نویسنده: نیما ׀ تاریخ: جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ادبیات

 

 

درس هفتم:
«سو و شون / آواز عشق»
2258– کتاب «اسرارالتوحيد في مقامات شيخ ابوسعيد» نوشته ي کيست؟

1) محمد بن منّور
2) ابوسعيد ابي الخير
3) ممد بن حسام
4) ابوالقاسم مشيري

 

2262 – کدام جمله نادرست معني شده است؟ (ک.ف.آ)

1) فکري است: در حال فکر کردن است.
2) با آن دشمن لعين جر کند: با آن دشمن لعين بجنگد.
3) سر و پکالش خيني مي شود: سر و پوزه اش خوب مي شود.
4) روحش را معذب نکنيد: روحش را عذاب ندهيد.

 

2263 – ضمير متصل ( -َ ش) در عبارت «نعلش مي زند و از اسب به زمين مي گذاردش» چه نقشي دارد؟ ( ک.ف.آ)
1) مُسندي
2) اضافي
3) مفعولي
4) متممي

 

 

ادامه درس هفتم:«سو و شون / آواز عشق»
درس هشتم:«کلبه عمو تُم / تو را مي خوانم»
درس نهم:«در بيابانهاي تبعيد / از يک انسان»
درس دهم:«دخترک بينوا»
درس يازدهم:«هديه ي سال نو / مائده هاي زميني»

 

2274 – مفهوم بيت: «ثوابت باشد اي داراي خرمن / اگر رحمي کني بر خوشه چين» ناظر بر کدام عبارت است؟ (ک.ف.آ)
1) يوسف هميشه به مردها مي گويد شلخته درو کنيد تا چيزي گير خوشه چينها بيايد.
2) خوشه چينها، به قطار کنار مزرعه نشسته اند و سرشان به طرف مزرعه است.
3) به همين جهت است که زنهاي خوشه چين دو تا جوال با خود مي آورند.
4) زري و يوسف به سراغ خوشه چينها مي آيند، جوالهاي آنها پر است.

 

2278 – کدام بيت رديف ندارد؟ (ک.ف.آ)

1) مرا مادرم نام، مرگ تو کرد / زمانه مرا پتک ترک تو کرد
2) پياده نديدي که جنگ آورد / سر سرکشان زير سنگ آورد
3) هر نفس آواي عشق مي رسد از چپ و راست / ما به فلک مي رويم، عزم تماشا که راست
4) مشنو اي دوست که غير از تو مرا ياري هست / يا شب و روز به جز فکر توام کاري هست

 

درس هشتم:
«کلبه عمو تُم / تو را مي خوانم»
2279 – نام نويسندگان کتابهاي «موشها و آدمها، کلبه ي عمو تُم، و آدمها و خرچنگها»به ترتيب کدام است؟ (سراسري 82)
1) هويت بيچراستو، فرانس فانون، خوزوئه دوکاسترو
2) جان اشتاين بک، فرانس فاتون، هريت بيچراستو
3) فرانس فاتون، جان اشتاين بک، هريت بيچراستو
4) جان اشتاين بک، هريت بيچراستو، خوزوئه دوکاسترو

 

2281 – کدام اثر در حوزه « ادبيات پايداري» جاي دارد؟ (ک.ف.آ)

1) بهشت شداد
2) جام جهان بين
3) کلبه ي عمو تُم
4) مائده هاي زميني

 

2284 – کدام پاسخ، عبارت را کامل مي کند؟
«کلبه ي عمو تُم از نمونه هاي درخشان ادبيات پايداري است. نويسنده اين داستان
خانم ..… است که در يکي از روستاهاي ايالت …... آمريکا به دنيا آمد. (ک.ف.آ)
1) فرانسوا ستينگل / فلوريدا
2) هلن کلر / آلاباما
3) هريت بيچراستو / کنتاکي
4) ماري کوري / کلرادو

 

2285 – عبارت «دور او چرخي زد. چانه ي تُم را گرفت. دهانش را باز کرد. دندانهايش را نگاه کرد. آرنجش را تا کرد و باز کرد تا عضلاتش را ببيند.» چند فعل ناگذر (لازم) و چند فعل گذرا (متعدي) دارد؟ (ک.ف.آ)
1) دو / پنج
2) يک / شش
3) سه / سه
4) دو / چهار

 

درس نهم:
«در بيابانهاي تبعيد / از يک انسان»
2291 – منظور محمود درويش از «مردن مرد، ولي رم نمرده است.» چيست؟ (ک.ف.آ)

1) ظلم ستيز ناپايدار – حق پايدار
2) ستمگر نابود – ستمديده ماندگار
3) ظالم ناپايدار – عدالت پايدار
4) ستمگر مرده – ستمديده نمرده

 

2292– «زيتون» در اين بخش از شعر شاعر نماد چيست و نشانه ي کدام کشور است؟ «ماه ايارش آواز ماست / که وقت ظهر، در سايه ي آبي رنگ / ميان مزارع زيتون مي
خوانيم».

1) ماه سوم بهار (خرداد)
2) سرزمين فلسطين
3) فصل تابستان (تموز)
4) «دبکه» شهري در سوريه

 

درس دهم:
«دخترک بينوا»
2297 – کدام گروه از کلمه ها داراي غلط املايي است؟ (سراسري 80)

1) نطق غرّا – کلمه ي مهمل – وقار و طمأنينه – غايت القصواي مقصود
2) مسلوب الاراده – مرضي الطرفين – بوي مطبوع – حُدّه ي دينار
3) شعوذه و طامات – اضطراب و بي حوصلگي – ابهت و شکوه – طاعت و مطاوعت
4) مقام متبوع – وهم آلود و موهّش – فرقه ي ضالّه – معونت و مضاهرت

 

2299 – عبارت «مشهورترين شاعر رمانتيک قرن 19 فرانسه و از بزرگترين اديبان ونويسندگان اجتماعي جهان است. از ده سالگي به شعر گفتن پرداخت و در 25 سالگي،شاعري سرشناس بود. عضو فرهنگستان فرانسه و نماينده مجلس قانون گذاري بود و به دليل مخالفت با ناپلئون سوم، 20 سال در تبعيد به سر برد.» کدام شخصيت را معرفي ميکند؟ (آزاد 80) 1) آندره ژيد
2) آلن رنه لوساژ
3) الکساندر دوما
4) ويکتور هوگو

 

2303 – مهمترين و مشهورترين اثر ويکتورهوگو، شاعر مشهور رومانتيک قرن نوزدهم فرانسه، چه نام دارد؟ (ک.ف.آ)
1) کارگران دريا
2) بينوايان
3) مردي که مي خندد
4) گوژپشت نتردام

 

درس يازدهم:
«هديه ي سال نو / مائده هاي زميني»
2305 – در داستان کوتاه «هديه سال نو» از اُ.هذي، زن گيسوانش را فروخته تا زنجير طلا براي ساعت شوهرش تهيه کند و مرد ساعتش را فروخته تا شانه هايي براي گيسوان همسرش فراهم کند، حوادث داستان مذکور، يادآور کدام بيت از مولوي است؟ (سراسري 82)
1) بشنو از ني چون حکايت مي کند / از جدايي ها حکايت مي کند
2) درنيابد حال پخته هيچ خام / پس سخن کوتاه بايد والسلام
3) کوزه بود و آب مي آمد (= نمي آمد) به دست / نيست آب، افتاد خود کوزه شکست
4) هر دو گون زنبور، خوردند از محل / زين يکي شد نيش و زان ديگر عسل

 

2306 – آندره ژيد در عبارت «براي من اينکه شن ساحلها نرم است کافي نيست، معرفتيکه قبل از آن احساسي نباشد، براي من بيهوده است». بر کدام گزينه تأکيد دارد؟(سراسري 82)
1) عاطفه
2) آزمايش
3) دانش
4) عقيده

 

2307 – نويسندگان آثار «الفيه – مراتع بهشتي – تحفة الاخوان – انتقام» به ترتيب کدامند؟ (سراسري 82)
1) ابن مالک – جعفر خامنه اي – خاقاني شرواني – عباس خليلي
2) ابن مالک – اشتاين بک– کمال الدين عبدالرزاق – عباس خليلي
3) بيروني – تقي رفعت – اقبال لاهوري – يحيي دولت آبادي
4) بيروني – توماس کارلايل – بيدل دهلوي – يحيي دولت آبادي

 

 

 

2312 – آندره ژيد، نويسنده بزرگ فرانسوي مي گويد: «ناتانافيل، بکوش «عظمت» درنگاه تو باشد نه در چيزي که به آن مي نگري». کدام يک از مصرعهاي سهراب سپهري بانظر آندره ژيد، تناسب بيشتري دارد؟
1) سنگ از پشت نمازم پيداست، همه ذرات وجودم متبلور شده است.
2) چشمها را بايد شست، جور ديگر بايد ديد / گل شبدر چه کم از لاله ي قرمز دارد؟
3) کار ما شايد اين است / که در «افسون» گل سرخ شناور باشيم
4) کار ما شايد اين است / که ميان گل نيلوفر و قرن / پي آواز حقيقت برويم

 

2315 – عبارت زير معّرف کيست؟
«شصت سال از عمر هشتاد و دو ساله ي خود را صرف نويسندگي کرد و در آثار خويش، مشکلات زندگي آدمي را با عشق سرشار به واقعيت به تصوير کشيد و به همين جهت جايزه ي
نوبل را از آن خويش کرد. مائده هاي زميني زاده ي شور و اضطراب جواني نويسنده است.»
1) آندره ژيد
2) اُ.هذي
3) ويکتور هوگو
4) فرانس فانون

 

درس دوازدهم:
«در آرزوي تو / دل مي رود»
2317 – جمله ي پاياني کدام بيت خطاب به معشوق ازلي است؟

1) هزار باديه سهل است با وجود تو رفتن / اگر خلاف کنم سعديا، به سوي تو باشم
2) نه در اين عالم دنيا که در آن عالم عقبي / همچنان بر سر آنم که وفادار تو باشم
3) خاک باد، تن سعدي اگرش تو نپسندي / که نشايد که تو فخر من و من عار تو باشم
4) به جمعي که درآيند شاهان دو عالم / نظر به سوي تو دارم غلام روي تو باشم

 

2323 – در کدام بيت، همه ي آرايه هاي «تشبيه، مراعات نظير و تضاد» موجود است؟ (سراسري 82)

1) اي صاحب کرامت، شکرانه ي سلامت روزي تفقدي کن درويش بي نوا را
2) آسايش دو گيتي، تفسير اين دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا
3) سرکش مشو که چون شمع از غيرتت بسوزد دلبر که در کف او موم است سنگ خارا
4) دل مي رود ز دستم، صاحبدلان خدا را دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا

 

2328 – در بيت «سرکش مشو که چون شمع از غيرتت بسوزد / دلبر که در کف او موم است سنگ خارا» (ت) در «غيرتت» چه نقشي دارد؟
1) مضاف اليه
2) مفعول
3) بدل
4) متمم

 

2339 - «ايهام» دو لغت يعني …. (ک.ف.آ)

1) به يقين رساندن
2) شب زنده داري کردن
3) به گمان افکندن ديگران
4) خود را نيک پنداشتن

 

2344 – مرجع ضمير «تو» در کدام بيت با بقيه متفاوت است؟ (ک.ف.آ)

1) به وقت صبح قيامت که سر ز خاک برآرم به گفت و گوي تو خيزم، به جستجوي تو باشم
2) حديث روضه نگويم، گل بهشت نبويم جمال حور بجويم، دوان به سوي تو باشم
3) هزار باديه سهل است با وجود تو رفتن اگر خلاف کنم سعديا به سوي تو باشم
4) به خوابگاه عدم گو هزار سال نخسبم به خواب عافيت آنگه به بوي موي تو باشم

نویسنده: نیما ׀ تاریخ: جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اینم چنتا تست ادبیات

 

 

درس اول:
«الهي / هماي رحمت»
2151 – شهريار، در شعر «هماي رحمت» کدام بيت را عيناً از شعر حافظ نقل کرده است؟ (سراسري 80)

1) به اميد آنکه شايد برسد به خاک پايت چه پيامها سپردم همه سوز دل صبا را
2) چه زنم چو ناي هر دم، ز نواي شوق او دم که لسان غيب، خوش تر بنوازد اين نوا را
3) ز نواي مرغ ياحق بشنو که در دل شب غم دل به دوست گفتن چه خوش است شهريارا
4) همه شب در اين اميدم که نسيم صبحگاهي به پيام آشنايي بنوازد آشنا را

 

2155 – در کدام گزينه، املاي همه کلمه ها به معناي «هيزم – آگاه باش – صدا و غوغا – بهره ور» صحيح است؟ (سراسري 82)
1) هيمه – هله – هرّا – محظوظ
2) حيمه – حله – حرّا – محضوظ
3) حيمه – هله – حرّا – محظوظ
4) هيمه – حله – هرّا – محظوظ

 

2158 – دو اثر خواجه عبدالله انصاري با نامهاي «مناجات نامه» و «نصايح» از نظر قالب چگونه اند؟

1) نظم – نثر
2) هر دو به نظم
3) هر دو به نثر
4) نثر، نظم

 

2161– کتاب «زادالمسافرين – مکاتيب، زادالعارفين» به ترتيب از چه کساني است؟

1) ناصر خسرو قبادياني، مولوي، خواجه عبدالله انصاري
2) خواجه عبدالله انصاري، مولوي، ناصر خسرو قبادياني
3) سنائي غزنوي – عطار – خواجه نصيرالدين توسي
4) خواجه نصيرالدين توسي – عطار – سنائي غزنوي

 

2163 – در بيت «اين سرو به باغ، سرافرازي مي کرد/ سوسن به چمن زبان درازي مي کرد»
همه ي آرايه هاي زير به جز آرايه ي ......… وجود دارد. (آزاد 83)

1) مراعات نظير
2) تلميح
3) تشخيص
4) کنايه

 

2169 – کدام مصراع «تلميح» دارد؟

1) خلق چو مرغيان زاده ز درياي جان
2) آسمان بار امانت نتوانست کشيد
3) هر نفس آواي عشق، مي رسد از چپ و راست
4) کي کند اينجا مقام مرغ کز آن برخاست

 

درس دوم:
«رستم و اشکبوس»
2176 – در بيت «بَرو راست خم کرد و چپ کرد راست / خروش از خم چايچي بخاست»
شاعر به چه منظوري از «صامت» «خ» و «چ» بيشتر استفاده کرده است؟ (آزاد 80)
1) براي بيان حس خشونت
2) براي مشابهت نوشتاري دو صامت
3) براي رعايت آهنگ کلام
4) براي بيان حال جنگجو

 

2178 – در بيت «بَرو راست خم کرد و چپ کرد راست / خروش از خم چرخ چاچي بخاست» به ترتيب کدام آرايه به کار رفته و شاعر با استفاده از کدام آرايه، خواسته است حس خشونت را بيشتر نشان دهد؟ (سراسري 82)
1) تضاد – نغمه ي حروف
2) جناس تام – اغراق
3) مراعات نظير – اغراق
4) حسن تعليل – واج آرايي

 

2182 – کدام اثر حماسي، سروده «والملکي» است و جزو کدام يک از انواع آثار حماسي است؟ (سراسري 81)
1) رامايانا – طبيعي
2) رامايانا – مصنوع
3) مهابهارات – طبيعي
4) مهابهارات – مصنوع

 

2184 – تأليف کدام اثر حماسي را به «وياسا» فرزانه ي هند نسبت مي دهند؟ (سراسري 81)

1) مهابهارتا
2) رامايانا
3) ايذايد
4) ايلياد

 

2193 – واج آرايي در کدام گزينه وجود ندارد؟ (ک.ف.آ)

1) شب است و شاهد و شمع و شراب و شيريني
2) خيزيد و خز آريد که هنگام خزان است
3) صداي سنگين سکوت در سرسرا پيچيده بود
4) وِ را نام تهمينه سهراب کرد

 

2194 – معناي مصراع دوم بيت «برآويخت رهام با اشکبوس / زمين آهنين شد، سپهر آبنوس» کدام است؟ (ک.ف.آ)
1) زمين پوشيده از آهن و آسمان پر از تکه هاي چوب شد.
2) سپر آهنين آنها بر زمين افتاد و تيرهاي چوبي، هوا را پر کرد.
3) زمين مثل آهن سخت و آسمان پر از گرد و غبار شد.
4) زمين تيره و تار گرديد، آسمان نوراني و درخشان گشت.

 

درس سوم:
«حمله ي حيدري»
2195 – کدام بيت رنگي از «طنز» دارد؟ (ک.ف.آ)

) کشاني هم اندر زمان جان بداد / چنان شد که گفتي ز مادر بزاد
2) چو نازش به اسب گرانمايه ديد / کمان را به زه کرد و اندر کشيد
3) مرا مادرم نام مرگ تو کرد / زمانه مرا پتک ترک تو کرد
4) کمان ره به زن کرد زود اشکبوس / تني لرز و لرزان و رخ سندروس

 

2199 – در بيت «بيفشرد چون کوه پا بر زمين / بخاييد دندان به دندان کين» دندان به دندان خاييدن کدام آرايه را دارد؟ (ک.ف.آ)
1) جناس
2) کنايه
3) ايهام
4) تلميح

 

درس چهارم:«بچه هاي آسمان»
درس پنجم:«کباب غاز»
درس ششم:«گيله مرد»
درس هفتم:«سو و شون / آواز عشق»

 

درس چهارم:
«بچه هاي آسمان»
2206 – مفهوم کدام بيت با عبارت «اصبحت اميراً و امسيت اسيراً» متناسب است؟ (سراسري 83)

1) مژده اي دل که دگر باد صبا باز آمد / هدهد خوش خبر از طَرفِ سبا باز آمد
2) شد اوج وصل بر من مسکين، حضيض هجر / ديشب سپهر بودم و امشب زمين شدم
3) نگارا بر سر کويت دلم را هيچ اگر بيني / ز من دل خسته ياد آور، شبت خوش باد من رفتم
4) نااميد از روشني اي دل به تاريکي مباش / زان که شام هجر را صبح وصالي در پي است

 

درس پنجم:
«کباب غاز»
2208 – معني کلمه هاي «استيصال، استنکاف، استبعاد، استشاره» به ترتيب کدام است؟ (سراسري 82)
1) درماندگي، سرباز زدن، دور شمردن، رأي زدن
2) زاري، کافي شمردن، بندگي کردن، نگران شدن
3) ترديد داشتن، نيرنگ کردن، طلب بندگي، نشان دادن
4) التماس کردن، پافشاري، بعيد دانستن، جدل و ستيزه کردن

 

2211 – در کدام بيت، همه ي آرايه هاي «جناس، استعاره، کنايه و تشبيه» موجود است؟(سراسري 82)

1) آن کس که سر به جيب قناعت فرو نبرد بگذار تا به چه مذلت فرو رود
2) مهمانسراست خانه ي دنيا که اندرو يک روز اين بيايد و يک روز او رود
3) گفتم ببينمش مگرم درد اشتياق ساکن شود، بديدم و مشتاق تر شدم
4) گويند روي سرخ تو سعدي که زرد کرد؟ اکسير عشق به مِسَم افتاد و زر شدم

 

2213 – مضمون و درونمايه ي همه آثار زير به جز ….... درباره تيره روزي و وضع حقارت آميز زنان است. (سراسري 82)
1) روزگار سياه نوشته ي عباس خليلي
2) تهران مخوف نوشته ي مرتضي مشفقي کاظمي
3) يادگار شب نوشته ي مرتضي مشفقي کاظمي
4) سياحت نامه ي ابراهيم بيک نوشته ي زين العابدين مراغه اي

 

2224 – در کدام بيت، آرايه کنايه، حس آميزي و مراعات نظير وجود دارد؟ (سراسري 83)

1) دل چاشني گرفت از آن خنده هاي شور / آري نمک، لذيذ نمايد کباب را
2) گلزار خود ز سبزه ي بيگانه پاک کن / آنگاه در ملامت مردم زبان برآر
3) زاهد چرا شکست دل من به سنگ طعن / آيينه ي خداي نما را چرا شکست
4) آنچه اول غرق گردد کشتي اميد ماست / گر سراب نااميدي را فلک دريا کند

 

2228 – عنوان نخستين اتوپياي (آرمان شهر) ادب معاصر فارسي چيست و نويسنده آن کيست و جلد دوم تهران مخوف با چه عنوانمنتشر شده است؟ (سراسري 83)
1) تهران مخوف – مشفق کاظمي – انتقام
2) شهر ناز – يحيي دولت آبادي – مادام کامليا
3) مجمع ديوانگان – عبدالحسين صنعتي زاده – يادگار شب
4) انسان و اسرار شب – عباس خليلي – روزگار سياه

 

2243 – کدام عبارت، تعبير کنايي نيست؟ (ک.ف.آ)

1) شکل را با دست گرفتن
2) چند مرده حلاج بودن
3) سماق مکيدن
4) رجز خواندن

 

درس ششم:
«گيله مرد»
2246 – معني «لاور» چيست؟ (آزاد 80)

11) لاغر
2) رهبر
3) باريک
4) بي خبر

 

2247 - کدام گزينه از داستان نويسان معاصر ايران است؟ (آزاد 80)

1) علي شريعتي
2) بزرگ علوي
3) زرين کوب
4) محمد جعفر محجوب

 

2251 – کدام گزينه از آثار مشهور بزرگ علوي نيست؟ (ک.ف.آ)

1) سو و شون
2) چشمهايش
3) چمدان
4) ميرزا

 

2255 – داستان نويس معاصر که کتابهاي او تا قبل از سرنگوني نظام گذشته اجازه يانتشار نيافت و «چشمهايش» يکي از آثار مشهور اوست. (ک.ف.آ)

1) جلال آل احمد
2) بزرگ علوي
3) سيمين دانشور
4) محمد جعفر محبوب

نویسنده: نیما ׀ تاریخ: جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نویسنده: نیما ׀ تاریخ: جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , danesham0z.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM